biker-407123_1920

Strój dla początkującego motocyklisty

Wybranie stroju dla początkującego motocyklisty nie jest łatwym zadaniem. O kierunku, w jakim będą zmierzać zakupy decydują dwa czynniki. Pierwszy to rodzaj motoru, jakim porusza się kupujący. Drugi to zawartość portfela.

Przy odrobinie uporu można skompletować strój już za 3000zł. Kwota wielu może wydawać się astronomiczna, ale musimy pamiętać, że strój dla motocyklisty ma chronić nie tylko przed wiatrem czy deszczem, ale również przed asfaltem. Kaski, kurtki, spodnie czy buty muszą być wykonane z wytrzymałego materiału, który nie pozwoli zedrzeć skóry podczas szlifu ani poparzyć jej układem wydechowym. Do tego muszą posiadać wzmocnienia w miejscach, które są najbardziej wystawione na obrażenia podczas wypadku.

motorcycle-1163779_1920

Materiał

Najpopularniejszym zestawem jest połączenie skórzanej kurtki oraz dżinsów. Przy czym pisząc o dżinsach nie mam na myśli takich normalnych, dostępnych w każdym sklepie odzieżowym, ale zaprojektowane specjalnie dla motocyklistów. Są one uszyte z grubego i bardziej odpornego na ścieranie materiału. Posiadają też miejsce na ochraniacze oraz kevlarowe wzmocnienia w strefach najbardziej narażonych na przetarcia i uderzenia.

Taki zestaw jest uniwersalny. Jego ogromną zaletą jest to, że można w nim pojechać do pracy bez stroju na zmianę. Po zdjęciu kurtki spodnie nie rzucają się w oczy i są wystarczająco wygodne aby nie krępować ruchów i zapewnić przepływ powietrza.

Inną zaletą, zwłaszcza spodni, jest to, że po zaliczonym szlifie zazwyczaj nie widać na nich śladu i mogą być noszone dalej. Dobrze przygotowana skóra również nie powinna ucierpieć. Warto zwrócić uwagę na szwy – źle wykonane mogą się rozpruć podczas wypadku, przez co skóra motocyklisty zostanie zdarta, a kurtka będzie się nadawać tylko na śmietnik.

Wadą jest to, że podczas deszczu spodnie przemokną. Dlatego w dłuższe trasy trzeba zabierać ze sobą kombinezon przeciwdeszczowy. Trzeba też pamiętać też o pasie nerkowym, którego zadaniem jest osłaniać dolną część pleców od zimnego wiatru.

732px-Rider_in_black_textile_suit_and_blue_helmet_on_Honda_CBR600

Drugą najpopularniejszą opcją jest zestaw wykonany z tekstyliów. Spodnie i kurtka wykonane tą techniką zabezpieczają przed wiatrem, deszczem oraz chłodem. Posiadają wyjmowaną podpinkę, która w zimne dni ogrzewa, a w ciepłe może być usunięta.

Bardzo dużym plusem jest brak konieczności wożenia ze sobą dodatkowego kombinezonu przeciwdeszczowego i pasa nerkowego. Uważa się też, że jest to najbardziej opłacalny zestaw.

Wadą jest podatność materiału na uszkodzenia podczas kontaktu z asfaltem. Zazwyczaj oznacza to kupno nowego zestawu, chociaż istnieją też modele, w których można wymienić przetarte części.

Jeżeli wybieramy się w takim komplecie do pracy czy w inne miejsce, musimy pamiętać o zabraniu ze sobą stroju na przebranie.

Wybierając strój na motor trzeba zwrócić uwagę na szwy. Muszą być gęste, wytrzymałe i osłonięte – inaczej mogą się zerwać podczas szlifu. Zamki błyskawiczne tak samo muszą być zasłonięte, aby się nie odpięły podczas upadku. Warto też zwrócić uwagę na ochraniacze, powinny być dobrej jakości i muszą być wyjmowane.

Kask

800px-Pavement_Kissed_Shoei_Helmet

Na rynku jest ogromna liczba modeli, ciężko więc polecić konkretny. Wybierając kask należy sprawdzić, czy spełnia on europejskie normy ECE 22-05 oraz zobaczyć jego noty na stronach organizacji Snell oraz SHARP.

Najbezpieczniejsze są kaski integralne. Ich skorupa jest wykonana z jednego odlewu i chroni całą głowę ze szczęką i twarzą włącznie. Podobny poziom bezpieczeństwa oferują kaski szczękowe. Ich wygląd jest zbliżony, ale część osłaniającą twarz można podnieść do góry, tak samo jak w hełmie rycerzy. Jest to wygodne rozwiązanie, ponieważ bez ściągania kasku można porozmawiać lub coś zjeść, ale okupione jest to większą masą, która męczy podczas długich podróży.

Popularne są kaski otwarte, które osłaniają twarz jedynie dużą szybką. Najczęściej takie modele są używane przez kierowców skuterów lub chopperów. Do ich zalet oprócz możliwości rozmowy bez ściągania kasku należy dodać dobrą wentylację. Mimo to nie polecam tego rozwiązania, ponieważ nie chroni głowy w sposób dostateczny.

Odmianą powyższego są kaski typu weteran lub orzeszek. Budową przypominają hełm z drugiej wojny światowej. Są bardziej ozdobą niż ochroną ponieważ osłaniają jedynie górną część czaszki. Upadek w takim kasku oznacza problemy.

Buty

W Internecie spotkałem się z opiniami, że na motocykl dobre są wojskowe buty. To oczywiście bzdura i należy poszukać obuwia zaprojektowanego dla miłośników jednośladów. Na rynku są modele turystyczne, szosowe i sportowe – wybór obuwia zależy od sposobu używania motoru. Należy zwrócić uwagę na wentylację, odporność na ścieranie i przebicie, wzmocnienia na piszczelach, kostkach i palcach. Podobnie rękawiczki muszą być zaprojektowane specjalnie dla motocyklistów. Spotkałem się już z opiniami, że takie na siłownie też mogą być, co jest oczywiście absurdem.

rajd