motor-417598_1920

Pierwsze spodnie motocyklowe

Zadaniem spodni jest chronić skórę i kości kierowcy podczas wypadku. Urazy kończyn dolnych stanowią 30-40% wszystkich obrażeń motocyklistów. Dlatego nie można ignorować tematu dolnej części stroju.

Jaki materiał wybrać?

Dżinsy są najbardziej uniwersalne, pasują do ścigacza, cruisera i choppera. Są cenione za cywilny wygląd i wygodę, dzięki czemu można w nich jechać do pracy czy na uczelnię bez konieczności zabierania ubrań na zmianę. Skórzana kurtka wraz z dżinsami to chyba najpopularniejszy strój pośród motocyklistów.

Takie spodnie mają jedną dużą wadę – przemakają. Dlatego w dłuższe trasy trzeba zabrać kombinezon przeciwdeszczowy.

Tekstylne spodnie i kurtka to uniwersalny zestaw nadający się i do sportowej jazdy i na dłuższe wycieczki. Ubrania tekstylne są odporne na przemakanie – posiadają specjalną (odpinaną) membranę, która nie przepuszcza deszczu, ale pozwala na odparowanie potu.

Wadą tworzyw sztucznych jest to, że rzucają się w oczy i krępują ruchy, przez co trzeba zabierać ubrania na zmianę, jeżeli jeździmy na hulajnodze do pracy. Są też bardziej podatne na ścieranie niż dżinsy czy skóra. Nawet po niegroźnym spotkaniu z asfaltem nadają się tylko do wymiany.

Warto sprawdzić czy upatrzone portki posiadają odpinane ocieplenie, bardzo przydatne w zimniejsze dni.

Jakie zabezpieczenia mają spodnie motocyklowe?

Kupując spodnie musimy sprawdzić czy posiadają certyfikowane ochraniacze lub kieszenie na nie. Jeżeli posiadają zabezpieczenia, to muszą one spełniać normę EN 1621-1, inaczej to tylko wypełniacze i trzeba będzie je wymienić.

Spodnie motocyklowe muszą mieć kevlarowe wzmocnienia na miednicy, pośladkach, udach i kolanach. Są to miejsca najbardziej narażone na przetarcia, więc aby chronić skórę potrzebna jest dodatkowa osłona.

Trzeba pamiętać, że nogawka spodni inaczej układa się kiedy stoimy, a inaczej kiedy jesteśmy na maszynie. Dlatego najlepiej założyć strój i dosiąść rumaka. Podczas stania protektor kolana może wisieć za nisko. Lecz kiedy zegniemy nogę, materiał naciągnie się tak, że protektory będą dokładnie przylegać do ciała. Za to nogawka może odsłonić kostkę, co nie jest problemem, gdyż kostka powinna być osłaniana przez wysoką cholewkę buta.

Z jednej strony spodnie nie mogą zbyt ciasno opinać nóg, ponieważ nie tylko krępowałoby to ruchy, ale również utrudniało przepływ krwi i przyspieszało zmęczenie. Z drugiej nie mogą być też luźne, ponieważ wtedy nie będą w stanie utrzymać ochraniaczy we właściwym miejscu. Niektóre modele posiadają paski i zamki regulujące obwód w pasie oraz nogawce.

Szwy powinny być podwójne i atestowane. Powinny być zawinięte, tak że w razie zerwania szwu zewnętrznego, wewnętrzny będzie utrzymywał spodnie w jednym kawałku nie pozwalając na rozerwanie ich.

Kupując kurtkę i spodnie oddzielnie warto sprawdzić, czy będzie je można spiąć ze sobą. Bywa, że zapięcia nie są kompatybilne. Warto wtedy zaopatrzyć się w pas nerkowy.