quad-przeprawowy

Jaki quad przeprawowy dla początkującego?

Pisząc ten artykuł zakładam, że szukasz swojego pierwszego quada, a może dopiero się zastanawiasz czy w ogóle go kiedyś kupić. Dlatego skupiam się raczej na łatwym prowadzeniu niż dużej mocy. Zapewniam, że nawet słabsze jednostki dają całą masę frajdy.

Quad przeprawowy czy rekreacyjny?

Musimy określić, co będziesz robić na swoim rumaku. Może wcale nie chodzi Ci o przeprawianie się przez bagna czy skakanie po pagórkach, a chcesz jedynie pojeździć po okolicznych lasach i się zrelaksować? Wtedy nie potrzebujesz prawdziwej terenówki, a raczej rekreacyjnego quada.

Czym one się różnią? Z wyglądu są bardzo podobne do siebie. I jedno i drugie wygląda jak skrzyżowanie traktorka z motocyklem. Jednak już z zewnątrz widać pewne różnice. Quad przeprawowy jest szerszy, dzięki czemu jest stabilniejszy i nie przewraca się podczas jazdy bokiem po wzniesieniu. Często widać też dodatkowe wyposażenie jak hak holowniczy czy wyciągarka.

Jednak najważniejsze zmiany są „pod maską”. Quad przeprawowy musi mieć napęd 4×4, bez tego jest bezużyteczny w błocie. Lepiej wyposażone egzemplarze pozwalają odłączyć napęd od przednich kół, a nawet mają blokadę mechanizmów różnicowych. Rekreacyjne quady nie muszą mieć napędzanych wszystkich kół, tylko tylne. Do tego bieżnik ich opon nie zawsze nadaje się do jazdy po podmokłym podłożu. Można wprawdzie kupić nowe, ale koszt kompletu zaczyna się od 1200zł, co jest raczej sporym wydatkiem.

Kolejna różnica to zawieszenie. Przeprawówka musi mieć wysoki prześwit i twarde sprężyny. Modele rekreacyjne są bardziej komfortowe i pewniej prowadzą się po utwardzonej drodze, ale często zdarza się, że szurają podwoziem po wyskoczeniu na górce czy wyboju. Nie można nimi szarżować po nierównościach.

quad-przeprawowy-1

Silnik

Im mocniejszy silnik tym lepiej. Jednostki o pojemności 200 ccm nie podjadą pod każdą górkę, a często grzęzną w gliniastym terenie. Prawdziwa zabawa zaczyna się od 500 ccm, choć na początek radzę kupić pojazd z silnikiem 300 ccm. Różnica w prowadzeniu między tą pojemnością a poprzednią jest ogromna. Nowicjusz nie da rady w pełni okiełznać półlitrowej jednostki, która będzie sama wyrywać się do przodu. Na początek lepiej jeździć czymś słabszym, ale za to nie zrobić sobie czy komuś innemu krzywdy. Jednostki w qudach terenowych zazwyczaj są czterosuwowe (4T). Osiąga się z nich mniejszą moc niż z dwusuwowych, ale za to kultura pracy jest lepsza. Mniej palą, mniej hałasują, rzadziej się psują i nie gasną przy niskich obrotach.

Terenowe czterokołowce przenoszą napęd za pomocą wału. Tak samo rekreacyjne. Jest to rozwiązanie o wiele lepiej sprawdzające się w terenie niż łańcuch, który jest podatny na błoto. Większość modeli dostępna jest z automatyczną skrzynią biegów. Niektóre pozwalają na zmianę sekwencyjną.

Pieniądze, bezpieczeństwo i prawo

To, jaki quad przeprawowy sobie sprawisz, zależy od Twoich zainteresowań oraz budżetu. Ceny sensownych przeprawówek zaczynają się od 20.000 za tajwańskie Kymco, które zbiera całkiem pozytywne opinie. Mówimy tu oczywiście o silnikach mających 300 ccm. Można też pokusić się o używany model japońskich producentów – wtedy sensowne minimum opada do 10.000. Można znaleźć też tańsze egzemplarze, ale nigdy nie kupujcie ich bez opinii mechanika.

Pamiętaj, że polskie prawo zabrania poruszania się na quadach bez kasku. Dobre modele są dostępne już od 500zł. Do tego trzeba doliczyć jeszcze gogle ochronne. Ale to zdecydowanie za mało, aby mówić o bezpieczeństwie. Głupotą jest ruszać w teren bez zestawu ochraniaczy na ręce i nogi, bez butów i bez zbroi. Lepiej przycebulić na samym pojeździe, a pieniądze zainwestować w ochronę, żeby nie skończyć jako kaleka.

Do niedawna w Polsce panowała samowolka, ale dziś wszystko jest uregulowane. Minimum aby prowadzić quada to prawo jazdy kategorii AM, które można zdobyć już od 14 roku życia. Jednak uprawnia ono tylko do prowadzenia pojazdów o prędkości ograniczonej do 45 km/h. Aby prowadzić szybsze czterokołowce potrzebna jest kategoria B1 lub lepsza. Quadami można poruszać się po lesie, ale tylko wyznaczonymi drogami. Do tego, jeżeli mają jeździć po drogach publicznych, muszą być zarejestrowane. Uczulam by przed kupnem pojazdu sprawdzić, czy posiada homologację na nasze drogi, gdyż nie każdy sprzedawany pojazd taką ma.