engine-1022463_1920

Gogle na motor – co warto wiedzieć?

Miłośnicy crossów i enduro noszą kaski z wydłużoną szczęką, które są pozbawione przedniej szybki. Sprawia to, że muszą kupić sobie gogle na motor. W tym artykule pokażę, co warto o nich wiedzieć.

Już na wstępie wyjaśnię, że wiele osób podróżuje z goglami przeznaczonymi na narty czy snowboard. Panuje przekonanie, że niczym nie różnią się od motocyklowych. To nie jest prawda, bo to sprzęt przeznaczony do innych zastosowań i innych warunków. Te przeznaczone na sporty zimowe muszą chronić przed wiatrem, chłodem, śniegiem i słońcem. Te noszone przez off-roadowców muszą chronić także przed pyłem, błotem i drobnymi kamieniami.

Chyba najbardziej rzucającą się w oczy cechą gogli motocyklowych są zrywki. To arkusze cienkiego przeźroczystego plastiku w kształcie szybki, które zakłada się na jej zewnętrzną część. Gdy gogle zostaną zabłocone, wtedy zrywa się jedną warstwę, a po jakimś czasie następną i następną. To znacznie wygodniejsze niż zatrzymywanie się, aby przetrzeć szkiełko. W ten sposób prawdziwa szybka nigdy nie ulega zabrudzeniu i jest chroniona również przed zarysowaniem. Takich arkuszy zakłada się zazwyczaj kilkanaście i są zamocowane za pomocą specjalnych pinów.

Ważną cechą osłony oczu na motor jest wysoka podatność na odkształcenia. Dzięki temu może dopasować się do kształtu twarzy i nie będzie uwierać. Oprawki muszą być podszyte miękką gąbką hipoalergiczną. Musi ona dobrze przylegać do twarzy, inaczej nie będzie chronić przed kurzem czy wiatrem.

Ważny jest również materiał z jakiego wykonana jest szybka. Dziś już nikt nie używa twardego szkła, lecz dających się odkształcić poliwęglanów, takich jak Lexan. Materiały takie są nie tylko wytrzymalsze i lżejsze, ale podczas uderzenia nie kruszą się. Dzięki czemu nie ma ryzyka, że ostre odłamki szkła wbiją się w oko.

Skoro ogólny zarys mamy za sobą, sprawdźmy na co zwracać uwagę podczas zakupów.

Przede wszystkim najlepiej przymierzyć gogle przed ich kupieniem, koniecznie w kasku. Tę osłonę oczu zakłada się na kask, a nie pod spód, więc w ten sposób należy sprawdzić, czy właściwie przylega do twarzy i ewentualnie czy nie koliduje z okularami.

Zwróć też uwagę na pasek. Powinien być pokryty od spodu cienką warstwą gumy, aby gogle nie ześlizgnęły się podczas jazdy po wybojach.

Oprócz sprawdzenia, czy są wygodne, należy zwrócić jeszcze uwagę na to, czy nie zasłaniają pola widzenia lub czy nie zniekształcają widzianego obrazu. Czasem zdarza się, że utrudniają oddychanie, ponieważ blokują przegrodę nosa.

Koniecznie należy sprawdzić, jak gogle na motor radzą sobie z parowaniem. Różne modele w różny sposób rozwiązują ten problem. Jedne posiadają podwójną szybkę, inne specjalną warstwę, a inne otwory wentylacyjne, przez które para może uciec. Warto w sieci wyszukać użytkowników, którzy posiadają upatrzony model i zapytać o to.

Dobre gogle mają wymienną szybkę. Często się jednak zdarza, że brakuje zapasowych szybek w sklepach. Sprawdź ich dostępność przed dokonaniem wyboru, aby w razie pęknięcia czy zarysowania nie mieć z tym problemu.

Co jeszcze? Musisz zadecydować, czy potrzebujesz normalną, czy przyciemnianą szybkę. Jeżeli preferujesz jazdę po zacienionym lesie, lepiej sprawdzi się przeźroczysta. Wybór chroniących przed światłem gogli jest spory, od przyciemnianych, poprzez kolorowe-lustrzane, aż do takich, które same dostosowują się do jasności otoczenia.

Ostatnia rzecz to ceny. Można powiedzieć, że już za 150 złotych dostaniemy solidny model marki Fox czy Scott. Są też i takie po 300zł, ale to już raczej niszowe produkty.

Jeżeli ktoś zamierza aktywnie korzystać z terenówki, powinien sprawdzić, czy jest możliwość montażu systemu Roll Off. Pełni on tą samą funkcję co zrywki, czyli dba o czystość. Wygląda trochę jak przeźroczysta klisza aparatu naciągnięta na gogle, która się ciągle nawija, przesuwając zabrudzenia w bok.