8

Dlaczego skuter nie wchodzi na obroty?

Częstym problemem, o którym piszą właściciele skuterów, są kłopoty z wkręceniem silnika na wysokie obroty. W typowym scenariuszu maszyna odpala bez problemu. Przy niskich prędkościach obrotowych nie dzieje się nic zauważalnego, ale podczas rozpędzania, skuter w pewnym momencie przestaje przyspieszać, na długo zanim osiągnie prędkość maksymalną. Zdarza się też, że dźwięk pracy silnika jest przy tym inny i czuć szarpanie.

Przejrzałem wiele stron, przeczytałem wile wątków na forach tematycznych, popytałem też znajomych. Chociaż każda usterka to sprawa indywidualna, poniżej znajdziesz listę powodów, przez które skuter nie wchodzi na obroty.

Paliwo

Najczęstszą przyczyną jest źle wyregulowany gaźnik. Nieodpowiednie proporcje pomiędzy ilością powietrza a paliwa obniżają moc silnika, sprawiają, że ten się dławi. W skrajnych przypadkach zdarza się, że cylinder i świece zostają wręcz zalane paliwem, co uniemożliwia efektywne spalanie.

Zanieczyszczona benzyna jest kolejnym problemem. Obecnie jakość paliw na stacjach nie jest tak zła, jak choćby w latach dziewięćdziesiątych. Oznacza to, że problemów z benzyną powinniśmy poszukać w pierwszej kolejności w skuterze. (Bardzo rzadko, zdarza się, że ktoś naleje oleju napędowego do baku zamiast benzyny.)

Należy zacząć od sprawdzenia filtra paliwa, który może być zapchany. Można spróbować go wyczyścić lub od razu wymienić na nowy. Równie często co przez brudny filtr, paliwo zostaje zanieczyszczone przez olej, którego nadmiar dostaje się do cylindra. Prawdopodobnym źródłem wycieku jest gaźnik, choć warto sprawdzić również simmeringi. Niewielki procent kierowców informował o mikropęknięciach głowicy.

9

Zapłon

Pozostając przy spalaniu, kłopoty z wchodzeniem na obroty mogą być spowodowane złym działaniem świecy zapłonowej. Warto wykręcić ją i „na oko” sprawdzić jej stan, czy nie jest np. cała oblepiona czarną „smołą”. Można spróbować też wkręcić element z innego skutera i przejechać się parę kilometrów.

Przyczyną może być też źle ustawiony zapłon, przez co mieszanka zapala się w niewłaściwym momencie. Wpływa to nie tylko na moc silnika i kulturę pracy, ale również na jego trwałość. Jeżeli iskra pojawia się w złym momencie, temperatura spalania będzie zbyt wysoka – może to spowodować przepalenie denka tłoka czy zatarcie.

Powietrze

Kolejna rzecz, na którą warto zwrócić uwagę, to filtr powietrza. Może być najzupełniej w świecie zapchany. Niektóre modele umożliwiają otwarcie pojemnika z filtrem i wyczyszczenie go. Coraz częściej jednak ich konstrukcja wymusza kupienie nowego.

Trzeba też sprawdzić szczelność całego układu doprowadzającego tlen do cylindra. Wielu kierowców zauważa, że ich skuter ciągnie „lewe powietrze” z otoczenia. Nieszczelności mogą pojawić się na obudowie filtra, przewodach oraz łączeniach.

Również wydech powoduje czasem problemy z wysokimi obrotami. Może to być np. popsuty lub zużyty tłumik. Zdarza się też, że w układzie pozostają resztki wypełnienia po starym tłumiku, więc podczas wymiany trzeba zwrócić uwagę na jego drożność.

10

Mechanika

Rzadko, ale jednak zdarza się, że winowajcą są mechaniczne uszkodzenia. Oprócz wspomnianych wcześniej nieszczelności, mikropęknięć, świec, czy problemów z simmeringami mogą dojść jeszcze zepsute łożyska, które stawiają opór pracującym elementom. Niektórzy doradzają też sprawdzić skrzynię biegów, choć na 95% to nie ona będzie przyczyną.

Jak widać, problemy z wchodzeniem na wysokie obroty mogą być objawem wielu usterek. Najczęściej sprawką jest

  • źle wyregulowany gaźnik, który dostarcza za dużo paliwa
  • zepsute świece zapłonowe
  • źle nastawione świece, które wytwarzają iskrę w złym momencie
  • zbyt duża ilości oleju, który dostaje się do komory spalania
  • łapanie „lewego powietrza”
  • zapchany dolot lub wydech