biker-407123_1920

Co powinny mieć kurtki motocyklowe?

Dzisiaj przyjrzymy się, czym powinny charakteryzować się dobre kurtki motocyklowe.

Do wyboru mamy dwa rodzaje: skórzane i tekstylne. Te drugie można zazwyczaj kupić w komplecie razem ze spodniami, choć osoby o nieproporcjonalnym ciele (np. zbyt długich rękach) raczej nabędą oddzielnie górę i dół.

Nie będziemy zastanawiać się, czy lepsza jest skóra, czy tekstylia. Wszystkie materiały mają swoje wady i zalety. Skóra jest odporna na ścieranie i często po kontakcie z glebą nie widać śladu. Z kolei tekstylne kurtki zapewniają lepszy komfort jazdy i ochronę przed deszczem. Są też o wiele tańsze.

Kurtka tekstylna składa się z trzech warstw: wierzchniej, membrany oraz wyściółki. Pierwsza chroni przed otarciami i trzyma wszystkie ochraniacze na miejscu. Membrana chroni przed deszczem nie przepuszczając wody, ale nie utrudnia parowania. Dzięki temu wewnątrz nie zbiera się pot. Wyściółka chroni przed utratą ciepła, co pozwala jeździć na motorze nawet późną jesienią. Wewnętrzne warstwy można odpiąć w zależności od pogody.

Skórzane kurtki motocyklowe zazwyczaj składają się tylko z wierzchniej warstwy oraz odpinanej wyściółki. Niektóre modele są wyposażone tylko w małą kamizelkę, a inne mają ocieplenie na całej powierzchni. Wodoszczelna membrana to prawdziwa rzadkość.

Najlepsza jest skóra bydlęca. Kurtka powinna być uszyta z możliwie dużych płatów, ponieważ liczne szwy są najsłabszym ogniwem.

Pierwsze na co powinniśmy zwrócić uwagę to ochraniacze. Kurtka powinna zabezpieczać łokcie, ramiona, barki i plecy. Jeżeli nie ma kompletu protektorów, musi mieć kieszenie do ich montażu. Kurtki motocyklowe często są wyposażone w piankę, którą należy wyrzucić od razu po kupieniu i w jej miejscu wstawić pełnoprawne ochraniacze spełniające normę EN 1621-1 oraz EN 1621-2 dla pleców.

Dodatkowo sportowe kurtki będą posiadały miejsce na „garba” czyli owiewkę montowaną na plecach zaraz za głową, która poprawia aerodynamikę podczas szybkiej jazdy. Będą też miały ślizgacze na barkach, które nie pozwolą na zbyt gwałtowne wytracenie prędkości po upadku.

Jeżeli kupujemy oddzielnie górę i dół, sprawdźmy, czy można je spiąć ze sobą. Zapewni to nie tylko szczelność, ale zabezpieczy też przed odsłonięciem ciała podczas szlifu. Jeżeli zapięcia nie są kompatybilne, jeszcze nic straconego, ponieważ do kurtek często jest dodawany zamek, który można wszyć w spodnie i połączyć nim ubrania.

Strój najlepiej przymierzać ze wszystkimi protektorami.Dobrze jest też usiąść na motocyklu i sprawdzić, jak układają się na ciele i czy są stabilne. Chociaż kurtka powinna być raczej ciasna, nie może za mocno krępować ruchów czy utrudniać oddychania. Nie może być też zbyt luźna, ponieważ ochraniacze będą niestabilne i zsuną się podczas upadku. Pamiętaj, że po wyjęciu membrany i ocieplenia będzie jeszcze luźniejsza.

Warto też zaopatrzyć się w model z odblaskami, zwłaszcza jeżeli sam materiał jest ciemny. Niektóre egzemplarze mają wstawki fluorescencyjne.